FAST 'N' BULBOUS [usa]

Gary Lucas, der manische Entdecker immer neuer musikalischer Abenteuerspielplätze, war einige Jahre Mitglied in der Band des legendären Captain Beefheart (alias Don Van Vliet), dem Rock-Anarchisten, dessen Musik schon damals wie das ausgelassene Toben einiger Kinder auf der Müllkippe klang. Lucas hat zusammen mit dem Saxophonisten Phillip Johnston diese Ideenwelt in den Jazzkontext gestellt: herausgekommen ist eine betörend-verstörende Musik, durchgeknallt an der Oberfläche, raffiniert rhythmisch gegenläufig in der Tiefenstruktur. In ihrer Komplexität in der Jazzwelt vielleicht besser aufgehoben als in der glorifizierten Rock-Vergangenheit. Lucas und Johnston lassen die siebenköpfige Band klingen wie von der Kette gelassen: da ist ziemlich viel Zirkus auf der Bühne. (HR online) Gary Lucas hat seit seinen frühen Tagen als Mitglied und Solist in Captain Beefheart's Magic Band bewiesen, dass er als einer der innovativsten Gitarristen unserer Tage gezählt werden muss. In seiner bahnbrechenden Gitarrenarbeit, von der immer wieder wichtige Impulse für Musikerkollegen unterschiedlichster Colœur ausgehen, verbindet er auf elektrischer und akustischer Gitarre nahezu alles - vom erdigen Stil eines Howlin' Wolf bis hin zu den leidenschaftlichen Abstraktionen eines Albert Ayler. Seine jüngsten Veröffentlichungen zeigen Lucas zudem als großartigen Singer/Songwriter. Neben zahlreichen Solokonzerten und Auftritten mit seinen Filmprojekten geht der "Gitarrist der 1000 Ideen" (New York Times) regelmäßig mit seiner Band Gods And Monsters (der u.a. Jeff Buckley, Matthew Sweet und Jerry Harrison von den Talking Heads angehörten) auf Tour. Phillip Johnston war stets ein grandioser Erzähler, dessen Füllhorn sich nie zu erschöpfen schien. 1980 gründete er das Microscopic Septet, das bis 1992 als "bestgehütetes Geheimnis der New Yorker Downtown-Szene" galt. Mitglied der Band war u.a der junge John Zorn. Die Gruppe kombinierte moderne Ideen (ähnlich wie die Lounge Lizards) mit Bigband- und Swing-Klängen. Danach kehrte Johnston mit der Formation Big Trouble zurück auf die Jazzszene, und nahm mit Bandmitgliedern wie David Hofstra und Marcus Rojas für das Jazzlabel Black Saint eine Reihe von Avantgarde Jazz Alben auf, wie „Phillip Johnsons Big Trouble“ oder „Flood on the Farm“. 1998 entstanden Arbeiten für Filme wie für den Doris-Dörrie-Film „Geld“, mit Gastmusikern wie Dave Douglas, Erik Friedlander und Mark Feldman, die auf dem Album „Film Works“ auf John Zorns Tzadik-Label veröffentlicht wurden. Seit 2006 gibt es auch das Microscopic Septet wieder, das nach dem 2006-er Re-Release aller früheren Aufnahmen in zwei opulent gestalteten Doppel-CDs plus Bonustracks im Jahre 2008 mit "Lobster Leaps In" ein lang ersehntes neues Album herausbrachte und seitdem wieder jährlich veröffentlicht.

Gary Lucas - guitar / Phillip Johnston - alto sax / Rob Henke - trumpet / Joe Fiedler - trombone / Dave Sewelson - baritone sax / Jesse Krakow - bass / Richard Dworkin - drums

Album: Waxed Oop (Cuneiform Records)

Tour: festivals on request

The blues-drenched Picasso of rock music, Captain Beefheart (Don Van Vliet) created a series of recordings from the 1960s to early 1980s that shattered assumptions regarding how modern American popular music could, or even should, be composed and interpreted. Before leaving music to pursue a life-long interest in painting, he created 10 albums of astonishingly creative music that shattered conventions in popular music as profoundly as cubism had impacted modern painting a half century before. Beefheart’s music featured multi-faceted prisms of angular rhythms; melted and fused genre boundaries (rock, jazz, classical, free jazz/improv) as though they were objects in a Dali painting; borrowed equally from high (early 20th C. classical) and low (blues) art; favored surrealistic stream-of-thought over conventional narrative lyrics, and infused the whole in an earthy, unpretentious and thoroughly American blues-soaked jambalaya. Sounding as fresh today as when it was created, Beefheart’s music continues to impact all who listen. With his influence now all-pervasive, the annals of modern rock, jazz and even classical music overflow with anecdotes from today’s innovators about their first exposure to Beefheart's music and how it changed their lives. FAST ‘N’ BULBOUS is a Captain Beefheart tribute project led by two innovators prominent on Downtown New York’s avant music scene: rock guitarist and improvisor Gary Lucas, who was guitarist for Captain Beefheart’s Magic Band in its latter years, and composer, jazz saxophonist and improvisor Phillip Johnston, who leads Downtown’s renowned Microscopic Sextet. They formed the project to expose Beefheart’s compositions as major contributions to the American songbook which should be revived, reviewed, re-interpreted and above all, played and experienced live. To quote their project statement, they intended: “to use the compositions of Don Van Vliet as a vehicle for improvisation and arranging. The band consists of a seasoned crew of seasoned improvisors from both the worlds of avant-garde jazz and rock, who will render the music in both a tribute and a creative adventure in improvising. We use the horn section to take the place of vocals, as well as transmute this guitar-based music into ensemble interplay, between horns and guitar and rhythm section.” Lucas and Johnston formed Fast ‘N’ Bulbous in 2001, naming it after a spoken word segment on Trout Mask Replica, the Beefheart album that was a revelation and turning point to both musicians in their youth. They recruited a top-notch septet lineup and soon began to give live performances in venues ranging from fine art museums to rock dives. They toured Europe, playing at Italy’s Festival of New Music (Reggio Emilia), the Saalfelden Jazz Festival in Austria, at Deutsches Jazzfestival in Frankfurt/Germany to name a few. Fast ‘N’ Bulbous played numerous shows in the US, headlining the Knitting Factory’s “Captain Beefheart Tribute Night”; performing in NYC at Makor, Tonic, and Symphony Space; and playing at Walker Art Center (MN) and the Wexner Center for the Performing Arts (Columbus, OH). Their live shows were praised in reviews by The Village Voice, Variety [Reuters], The New York Times, Rolling Stone, and numerous others. Praise even came from Beefheart biographer Mike Barnes, who exclaimed: “Fast ‘N’ Bulbous play it just right... The group’s big, physical yet intricate sound was a joy to hear for both Beefheartophile and, I’m sure, for the merely curious; I was expecting it to be good but my expectations were surpassed in grand style.”